Občanom mesto ponúklo otvorený systém kontroly a transparentných postupov. Tento pilotný projekt bol teda úspešný a bol aj náležite ocenený.Život ukáže či bude aj účinný!
Keď ale počúvam aký úspech je to aj pre celé Slovensko, ide ma šľak trafiť. Moje poznanie dennodennej praxe činnosti niektorých starostov slovenských obcí sa v žiadnom prípade nezhoduje, ba dokonca sa diametrálne odlišuje od deklarovaných a ocenených úspechov samosprávy Martina. Premietli sa mi pred očami desiatky problémov ktoré máme v Združení občanov miest a obcí Slovenska(ZOMOS) na stole. V mnohých obciach Slovenska vládnu starostovia, ktorí boli zákonne zvolení do svojich funkcií, aby zákonne oberali svojich občanov v obci o obecné prostriedky a ilúzie z výdobytkov samosprávy! Z takmer 3000 miest a obcí máme už viac podobných pozitívnych príkladov ako je Martin.Je to najmä mesto Šaľa,ktoré je priekopníkom transparentnosti v samospráve. Tieto príklady ale neguje svojím množstvom, počet obcí kde sa vládne nesystémovo a v rozpore so zákonmi tohto štátu a v rozpore so zákonom o obecnom zriadení.! Permanentné a beztrestné porušovanie rozpočtových zásad hospodárenia, netransparentné verejné obstarávanie resp. jeho úspešné obchádzanie a veľa prehreškov proti takému spôsobu riadenia mesta či obce ako ponúka Martin, je úplne bežné! Konštatovanie, že jedna lastovička ešte jar nerobí, sa potvrdzuje v menších obciach, a to je tá odvrátená tvár samosprávneho Slovenska. V zásade máme dva druhy poslancov. Máme takých, ktorí strácajú chuť bezvýsledne do nekonečna poukazovať na nedostatky a prešľapy starostov a druhí, ktorí automaticky dvíhajú ruky a niekedy nesúhlasia ani s vlastným názorom, ak im to starosta navrhne!Často sú znalosti problematiky samosprávy poslancov na nulovej úrovni a vtedy dokáže úspešne nastúpiť nekorektný starosta, ktorého odborné vzdelanie je najmä v oblasti ako sa obohatiť! Intrigy, ohováranie a zaznamenali sme aj vyhrážanie zo strany novodobých feudálnych vládcov našich dedín, majú zelenú! Majú zelenú napriek významnému oceneniu jedného slovenského mesta, kde to začali robiť ako to robia vo vyspelých, najmä severských demokraciách. Ocenenie za transparentnosť a protikorupčné prostredie v Martine je v ostrom protiklade s množstvom miest a obcí Slovenska, kde k takémuto výsledku nie je ochota smerovať. Je v protiklade s bezmocnosťou poslancov, občanov či miestnych aktivistov, ktorí narážajú na nečinnosť prokuratúry, polície a súdov. Mnohí žijeme v obciach, kde si starosta posilňuje vládu špinavými intrigánskymi praktikami, za účinnej pomoci štátu, ktorého orgány nekonajú, resp. zľahčujú problémy obcí, kde samospráva nedozrela na úroveň, aby mohla byť samosprávou v pravom slova zmysle. Len ten kto zažije jednanie obecného zastupiteľstva v menšej slovenskej obci s popísaným druhom starostu, dokáže pochopiť v plnom rozsahu tieto paradoxy slovenskej samosprávy.